6. apr. 2018

Delius dig* og mig


Jeg så en film om
Delius sammen med min far
sikkert BBC

Delius blev båret op på
bjerget inden han mistede
synet hørelsen førligheden helt

Delius blev båret op på bjerget
for sidste gang i sit liv for
at komponere

Og så var der noget med mødet
Delius og Percy Granger (det var forår)
møde mellem alvorsmanden og den muntre søn
noget om det eksistentielle

Jeg tror min far kendte dem begge
måske mest Delius

Min far tegnede et portræt i
mig af den der underlægger sig
den/det/dem/de der dominerer

men aldrig glemmer musik

I det små tegner der sig
måske alligevel et billede
af os to far

Deroppe på bjerget dirigerer
Delius ud i ingenting
i tåge tynd luft i stort landskab
og med stor ret
inden han bæres ned igen
til sin død

laver Delius billeder
som alle og enhver
og ingen anden
ser

* Far, din musik må have været Delius´ ”Brigg Fair, An English Rhapsody

Ingen kommentarer:

Send en kommentar